Artikelen

  1. Antivirus
  2. API- en mobiele app-pentest
  3. API-beveiliging
  4. Applicatiepentest
  5. Auditpentest
  6. AVG
  7. Back-up
  8. Begrip: CISO
  9. Bewaartermijn
  10. Bijlages
  11. Black hat hacker
  12. Blacklisting
  13. Botnet
  14. Bots
  15. Brute force
  16. Bufferoverflow
  17. Business continuity plan (bcp)
  18. Chief Operational Security Officer (COSO)
  19. CISM
  20. Cloud
  21. Computer virus
  22. Computerworm
  23. Credentials
  24. CVE: Common Vulnerabilities and Exposures
  25. CVSS: Common Vulnerability Scoring System
  26. Cybercrimineel
  27. Cybersecurity
  28. Cybersecurity Risk Assessment
  29. Datalek
  30. DDos aanval
  31. De Holmes Community Blacklist
  32. Discovery scan bij vulnerability scan
  33. DKIM
  34. DMARC
  35. Domein reputatie
  36. Due diligence
  37. Encryptie
  38. Firewall
  39. Functionaris van gegevensbescherming
  40. Grey hat hacker
  41. Hack apparatuur
  42. Hacken
  43. Hacker
  44. Hardware pentest
  45. Het begrip phishing
  46. Het gebruik van wachtwoorden
  47. Hoax
  48. Informatiebeveiliging definitie
  49. Information Security Officer (ISO)
  50. IT-Beveiliging
  51. Key risk
  52. Malware wat is het en welke soorten zijn er (2024).
  53. Netwerk betekenis
  54. Netwerk pentest
  55. Netwerk segmentatie
  56. OSINT- Open Source Intelligence
  57. OWASP
  58. Pash the Hash
  59. Pentest rapport
  60. Persoonsgegevens
  61. Scan updates bij vulnerability scan
  62. Scareware
  63. Security Control
  64. Security maturity: Waarom je het nodig hebt en hoe je het kunt bereiken.
  65. Security officer as a service
  66. Server
  67. Sim-swapping
  68. Skimmen
  69. SPF
  70. Spyware
  71. Steganografie
  72. Technische mail check
  73. Tweestapsverificatie
  74. Typosquatting
  75. Wat is een cyberaanval?
  76. Wat is een domein?
  77. Wat is Identity and Access Management (IAM)?
  78. Wat is spear phishing?
  79. Wat is tailgating?
  80. White hat hacker
  81. Whitelisting
  82. Zero-day (0-day)

Het begrip phishing

Wat is de betekenis van het begrip phishing?

Het begrip Phishing is een van de bekendste vormen van digitale oplichting, waarbij slachtoffers via e-mail, WhatsApp en sms naar een valse website worden gelokt die ontzettend goed lijkt op een vertrouwde website, zoals bijvoorbeeld de website van hun bank. Slachtoffers vullen dan hier hun gegevens in, waarmee cybercriminelen dan aan de haal gaan.

Een ander veelvoorkomende phishing strategie is dat een fraudeur zich voordoet als iemand uit de naaste omgeving, die vraagt dat het slachtoffer geld overschrijft. Consumenten krijgen bijvoorbeeld een WhatsApp bericht van een familielid die zijn of haar mobiel is verloren (vandaar het andere nummer) en vraagt of het slachtoffer geld kan overschrijven. Phishing is bij consumenten over het algemeen niet ontzettend gericht; de e-mails en berichten worden op grote schaal uitgestuurd naar vele e-mailadressen en de cybercriminelen hopen dat enkele personen zich laten vangen.

Waarom is phishing gevaarlijk?

Phishing is gevaarlijk voor consumenten, omdat de consument persoonsgegevens achterlaat bij iemand die kwade bedoelingen heeft. Zo kan een cybercrimineel je wachtwoord proberen te vangen door een phishingmail. Wanneer dit gebeurt gaat hij proberen in te loggen op je accounts. Denk aan je bankaccount voor een leuk zakcentje of je sociaalmedia om zo een beter beeld van je te krijgen voor volgende aanvallen.

Voor bedrijven en organisaties is phishing nog gevaarlijker. Zij verwerken namelijk persoonsgegevens van klanten, leveranciers en personeel. Wanneer een bedrijf of organisatie een datalek krijgt lekken dan dus niet alleen de gegevens van de persoon die gephisht is maar van het gehele bedrijf.

Het begrip phishing bij bedrijven

Phishing is uiteraard ook een probleem voor bedrijven. Hierbij gaan cybercriminelen vaak gericht te werk: ze zoeken uit wie er werkt, om vervolgens zogenaamd vanuit de CEO of CFO aan een iemand van het financiële departement te vragen om een overschrijving uit te voeren. Zo kan er veel geld worden overgeschreven aan fraudeurs. Het is dus uiterst belangrijk dat elk bedrijf checks inbouwt: vanaf een bepaald bedrag moet een overschrijving altijd worden goedgekeurd door een tweede of derde persoon. 

Natuurlijk worden bedrijven vaak ook getarget met phishing e-mails waarmee fraudeurs gegevens zoals inloggegevens, wachtwoorden, creditcardgegevens en pincodes proberen te ontfutselen. 

Spelfouten in phishingmails

Veel mensen denken dat de spelfouten in phishingmails per ongeluk zijn. Dit is echter niet zo. De cybercriminelen maken door gebruik te maken van spellingsfouten onderscheidt in de doelgroep. Iemand die de spelfout herkent gaat gelijk door naar de volgende mail en negeert de phishingmail. Terwijl iemand die minder taalkundig is de phishingmail niet kan herkennen aan de spelfouten.

Zo hebben de cybercriminelen later in het phishing proces ook geen last meer van slimme opmerkingen. Ze maken hun phishing proces dus makkelijk door vooraf onderscheidt te maken in hun doelgroep.

Test jezelf

Ben jij helemaal phishingproof? Doe dan de Bot or not quiz en kom erachter hoe goed jij écht van nep onderscheidt!