Phishing in het bedrijfsleven

| Leestijd: 2 minuten
Laatst bewerkt: 28 augustus 2023

30% van phishing in het bedrijfsleven wordt niet gedetecteerd door standaard veiligheidsmaatregelen. Daarom is het belangrijk om samen met je medewerkers in-controle te zijn. In deze blog komen verschillende manieren naar voren waarop jij jezelf en je personeel beter kan beschermen tegen phishing.

Wat is phishing?

Phishing is het verkrijgen van persoonlijke informatie van mensen op een sneaky manier. Iedereen weet wat het is en wat het inhoud, maar trapt er vaak alsnog in. Meer weten over phishing lees dan snel onze blog over wat is phishing.

Phishing in het bedrijfsleven

In het bedrijfsleven zie je talloze soorten phishing voorbij komen. Zo is er een Microsoft teams phishing template in omloop. Waardoor cybercriminelen in de coronatijden mensen die het al moeilijk hebben in de huidige onlinewereld alsnog weten te phishen. Zo moet je inloggen in teams omdat, je je wachtwoord moet verbeteren terwijl dit natuurlijk een val is van de phisher.  Door dit voorbeeld zie je al hoe geniepig cybercriminelen zijn, ze proberen continue op andere manieren je toch te pakken te krijgen. Vaak trap je er hierdoor dan ook in, de phishers zijn namelijk erg creatief en kunnen templates maken die erg persoonlijk zijn.

 De schade van deze hackers is enorm gemiddeld € 300.000 per incident dit is een stijging van 63% t.o.v. 2019.

Hoe kan je phishing voorkomen in je bedrijf?

Er zijn verschillende manieren waarop je phishing, kan voorkomen. Hieronder geven wij 6 gratis tips weg om jou en je personeel te beschermen.

  1. Geef trainingen, wanneer je dit doet zal je personeel inzien wat de gevolgen van phishing kunnen zijn en wat voor noodzaak het heeft om continue alert te blijven op phishing.
  2. Check altijd de URL en de domeinnamen. Hier kan je vaak aan zien of je gephisht word.
  3. Het bericht dat je binnen krijgt bevat grammaticale fouten en spellingsfouten. Ondanks dat het steeds moeilijker word om de spellingsfouten te vinden zitten ze er vaak toch nog in.
  4. het bericht vraagt om persoonlijke gegevens, vaak worden persoonlijke gegevens niet via de mail gevraagd.
  5. Wantrouwen, heeft u een gek gevoel bij een mailtje trap hier dan niet in en meld het dan op de site van de overheid.
 
Delen: Phishing in het bedrijfsleven

Door

- Stefan Schepers
security professional
StefanSchepers