Je hebt het vast wel eens binnengekregen: een sms of e-mail waarin staat dat er problemen zijn met je bank of verzekering, je moet bijvoorbeeld een nieuwe bankpas aanvragen via een website. Om dit op te lossen moet je inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord. Spoofing is een groot probleem in Nederland. In 2022 ontving de Belastingdienst 42.352 meldingen van criminele pogingen om persoonlijke gegevens of geld te stelen van mensen. Deze pogingen vonden plaats via telefoon, e-mail of sms, waarbij fraudeurs zich onterecht voordeden als de Belastingdienst. Grote kans dat dit spoofing bericht is! Wat is spoofing precies, welke soorten zijn er, wat zijn de gevolgen en hoe kun je het herkennen? Je leest het in deze blog!
Bij spoofing imiteert iemand een betrouwbare afzender door gebruik te maken van vervalste informatie. Cybercriminelen kunnen zich bijvoorbeeld voordoen als vertegenwoordigers van een bedrijf om je te misleiden. Spoofing kan worden gebruikt om gegevens of wachtwoorden te stelen, malware te verspreiden of toegang te krijgen tot systemen. Er zijn verschillende soorten spoofing met verschillende doeleinden, het is daarom belangrijk om altijd alert te blijven bij de e-mails of telefoontjes die je binnen krijgt. Een bank zou bijvoorbeeld nooit via e-mail om je wachtwoord vragen of via SMS naar je bankrekening vragen.
Er zijn verschillende vormen van spoofing. Dit zijn de meest voorkomende soorten:
Bij e-mail spoofing doet iemand zich voor als een legitieme afzender, bijvoorbeeld als werknemer van een bank die je vraagt om snel in te loggen. Op het eerste gezicht lijkt de e-mail legitiem, maar als je goed kijkt zie je dat de domeinnaam waarschijnlijk niet klopt. E-mail spoofing wordt vaak gebruikt bij phishing-praktijken, gericht op het stelen van gegevens of wachtwoorden.
Bij website spoofing wordt een website nagemaakt om je te misleiden. De link van de website lijkt legitiem, maar er zitten vaak kleine fouten in, bijvoorbeeld .com in plaats van .nl of er mist een letter in de domeinnaam. De link van de website wordt naar je doorgestuurd via een e-mail of sms. Er wordt bijvoorbeeld verteld dat jouw bankpas bijna vervalt en dat je via de link een nieuwe pas kan aanvragen. Als je op de link klikt ga je naar de nep inlogpagina van de bank met dezelfde kleuren, afbeeldingen en buttons. Hierbij lijkt het alsof je op de goede website zit, maar als je inlogt hebben cybercriminelen jouw gegevens.
Bij telefoonnummer spoofing bellen cybercriminelen je op en doen ze alsof ze van een groot bedrijf zijn. Vaak is er een probleem dat snel moet worden opgelost. Hierbij wordt geprobeerd om jou software te laten downloaden, geld over te maken of gegevens te delen. Een bank of de verzekering zou je nooit bellen en vragen naar je gegevens of wachtwoord.
Bij ID caller spoofing lijkt het ten onrechte alsof de oproepen van een Nederlands nummer komen, terwijl ze uit het buitenland bellen. Dit komt omdat verschillende Telefoonfabrikanten telefoonnummers anders verwerken. Deze verschillen kunnen storingen veroorzaken bij internationale gesprekken. Hierdoor ziet de ontvanger wel een 06 nummer op het scherm, maar het gesprek verschijnt niet in de belgeschiedenis van het nummer dat is gespooft. Als iemand het nummer terugbelt, wordt het originele 06 gebeld. Hierdoor zijn de cybercriminelen niet te traceren. Deze methode wordt toegepast om een groter vertrouwen op te wekken. Ze hopen dat je eerder geneigd bent een binnenlands nummer te vertrouwen en sneller met ze in gesprek zult gaan.
De gevolgen van spoofing kunnen voor individuen ernstig zijn. Je kunt bijvoorbeeld veel geld verliezen als je dit overmaakt naar een verkeerde ontvanger, maar als je je inloggevens van je bank deelt kan er ook veel geld worden gestolen. Identiteidsfraude of diefstal kan ook een gevolg zijn van spoofing, hierbij worden jouw gegevens misbruikt voor bijvoorbeeld andere oplichtingsvormen. In 2023 is een oudere dame opgelicht door iemand die zich voordeed als medewerker van de Rabobank. Mevrouw haar pincode afgegeven, met als gevolg dat er ruim duizend euro van haar rekening afgeschreven.
Voor organisaties kan spoofing de oorzaak zijn van financieel verlies. Wanneer een medewerker op een phishingmail klikt kan dit ernstige gevolgen hebben, zoals frauduleuze transacties of het betalen van vervalste facturen die voortkomen uit spoofing. CFO-fraude is hier een voorbeeld van. Doormiddel van OSINT wordt de naam van de CFO achterhaald. Deze naam wordt gebruikt in een mail die wordt gestuurd naar de werknemers over een factuur die snel moet worden betaald. Het is belangrijk dat de medewerkers verdachte e-mails kunnen herkennen en zich bewustzijn van de risico’s. Dit kan worden verbeterd doormiddel van een security awareness training.
Ook reputatieschade kan een gevolg zijn, als de naam of dienst van een organisatie wordt gebruikt voor spoofing, hierbij kan de klant vertrouwen verliezen in de organisatie. Booking.com is bijvoorbeeld al maanden slachtoffer van een hardnekkig phishing probleem, waarbij klanten van het platform veel worden benaderd doormiddel van spoofing e-mails.
Het onderscheid tussen phishing en spoofing ligt in het feit dat bij spoofing de identiteit van de afzender wordt gemaskeerd, waardoor het lijkt alsof de communicatie van een ander afkomstig is. Phishing daarentegen maakt gebruik van sociale manipulatietechnieken om mensen te verleiden tot het openen van berichten of het klikken op links, wat vaak resulteert in het onthullen van gevoelige informatie.
Vaak worden spoofing en phishing gecombineerd door aanvallers om hun phishingcampagnes overtuigender te maken. Zo zijn deze nog moeilijker te herkennen.
Terwijl cybercriminelen vaak spoofing samen met phishing inzetten om informatie te ontvreemden, zijn niet alle spoofingaanvallen phishing. Veel aanvallen zijn bedoeld om netwerken met malware te infecteren, een fundament te scheppen voor toekomstige aanvallen of voor het uitvoeren van DDoS-aanvallen.
Spoofing is aan verschillende manieren te herkennen. Hieronder wordt uitgelegd waaraan je de verschillende vormen kunt herkennen:
Als medewerkers van organisaties slachtoffer worden van spoofing, kan dit grote gevolgen hebben. Je kan je organisatie op verschillende manieren beschermen tegen spoofing.
Bij spoofing imiteert iemand een betrouwbare afzender. Vaak wordt het gebruikt om gegevens te stelen. Dit vindt plaats via verschillende kanalen, waaronder e-mails, telefoongesprekken en vervalste websites. De gevolgen voor induviduen of organisaties kunnen groot zijn, zo kan er financiele of reputatieschade ontstaan. Gelukkig is een spoofbericht aan verschillende punten te herkennen, zoals de URL of de afzender. Ook is het belangrijk om na te denken of het logisch is of je dit bericht ontvangt. Organisaties kunnen zich beschermen door maatregelingen te nemen, bijvoorbeeld security awareness trainingen, het gebruik van de Outlook Security Coach, het implementeren van firewalls, het hanteren van een sterk wachtwoordbeleid en het toepassen van tweestapsverificatie.